27 juni 2009

Hellre en luftballong

En luftballong måste vara ett av de sämre flyktfordonen, men det är åtminstone ett tyst och vackert sådant. Igår kväll flög en ballong nära mitt fönster, vilket jag liksom såg som ett järtecken i skyn, då jag har slitit med detta inlägg alltför länge nu, med olika infallsvinklar. Vi snackar om att drömma sig bort.

Saken var den att jag funderade över musik som jag förknippar med denna årstid. Eller jag funderade väl snarare över bra musik, det vill säga så lite Tomas Ledin som möjligt. Varför måste somrig musik vara så förbannat ytlig och glättig? Nåväl, plats i luftballongskorgen igen… Musiken som jag fann somrig och aktuell var ett gammal favoritband, Tuk tuk rally, och då i synnerhet deras första skiva som kom för så länge sen som 1993. Den har just namnet Luftballong. Titellåtens sista vers är som följer:

jag undrar vad som styr det här
infernot i vår galna värld
som bygger nya murar gång på gång
nu faller alla drömmar platt
nu slocknar alla ljus inatt
och jag vill bara sväva bort från allt
i min luftballong

Tuk tuk rally var egentligen aldrig särskilt politiska, även om de låg på ett punkskivbolag. Texterna uttrycker oftast snarast en uppgivenhet och musiken är någon sorts halvakustisk pop. Luftballong är alltså ett litet undantag, en låt som känns minst lika aktuell nu som då. En annan låt som jag återupptäckte är Komedi, som är en mer typisk Tuk tuk rally-låt, då olycklig kärlek är ett vanligt tema. Komedi var en liten hit när det begav sig. Det kan knappast bli mer bitterljuvt än såhär:

vi fann varandra mitt i all förvirring
jag famlade i dimman efter nåt
du var vacker, jag var kärlekskrank
rödögd, trött och nästan pank
vi var Romeo och Julia en minut

Men mest somrig och drömsk är nog den avslutande låten I en park:

när solen står högt brer vi ut oss i gräset i parken
bland blommor och blad ser vi dagen passera förbi
vi har tankarna borta i fjärran
lite slött ser vi ut över stan

För den som vill finns faktiskt hela skivan på YouTube. En luftballong räddar min sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar