22 november 2010

Lagom finns bara i tv-spel

Nintendo gör gulliga spel. Det är deras signum. Nej, förresten, de gör lagom gulliga spel. Och det är inte deras signum – de gör det lagom ofta!

När jag såg kramdjuret på bilden bredvid var jag tvungen att ta fram plånboken. "Jag slår till på Yoshi", sa jag med min sedvanliga jargong till expediten på tv-spelsbutiken. "Ska du först köpa honom och sedan slå honom?!", skämtade han tillbaka. Jag var halvlagom road.

Men sådan är Yoshi. Hen framstår som väldigt oförarglig och snäll i ljuset av Nintendos pastellfärger, fast Yoshi i själva verket är en kallblodig mördare, precis som allför många tv-spelsfigurer. Dessutom äter hen upp sina offer, men på ett gulligt sätt, då fienderna blir till ägg, vilka sedan kan användas som vapen. Och ungefär här känner ju alla och envar hur det blir alldeles för gulligt igen. Men då har man glömt bort att Yoshi också har tv-spelsvärldens längsta tunga, som blir tungan på vågen.

Jag såg för övrigt att sajten Gameplayer listar Yoshi’s Story – som jag just nu spelar till och från – som ett av de gulligaste spelen. De är förstås ganska fel ute. Och frågan är om inte min Yoshi i tyg är för gullig också. Lagom gullighet finns bara i spel från Nintendo.

Osofistikerat?
Jaha, än sen då?
(Just D)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar